Internetbureau AtMost
AtMost TV channel YouTube kanaal AtMost YouTube kanaal AtMost Atmost twitter kanaal  
Waarom wij? Online marketing strategie & contentmarketing Cases! FAQ .TV Contact

Opwarm column voor aanwezigheid en optreden AtMost tijdens Festivak
AtMost, 30 september 2017  
Opwarm column voor aanwezigheid en optreden AtMost tijdens Festivak

15 en 16 november 2017 is AtMost weer aanwezig op de Festivak. Kijken we naar de trends - op het gebied van marketing -, dan gaat het jaar 2017 in grote lijnen eigenlijk vooral over dat aloude vertrouwde, menselijke gezicht, verpakt in een leuk inspirerend virtueel jasje. 2017? We want it real and we want it now!

 

Woensdag 15 november 2017 een keynote van spreker Patrick Petersen MA MSc over de mixed reality, customer experience en digital marketing mix

 

Op strategisch niveau zal het vooral de marketeer moeten zijn die de nieuwe technieken naar zich toetrekt in de organisatie. Het is de rising van de MarketingTech-specialist. Hij sluit vrolijk aan achter de social media marketing, contentmarketing en de – veel te vroeg overleden – ‘Mobile en Internet-of-Things-expert’. Dat is prettig, want nu kunnen we eindelijk de discussie ‘heeft marketing nog wel nut?’ afronden. De marketeer moet zich immers opnieuw laden, opnieuw leren bewijzen, uitvinden en hij moet vooral echt gaan innoveren. Zomaar een trucje van je collega-marketeer overnemen, leidt niet langer tot een unique selling point.

 

#gemak

 

2018 is zo een jaar waarin wij eens een flinke shift moeten maken met alles waar wij al jaren tegen aan hikken. De bereidheid tot investeren is er, de consument wil het en de transformatie bedekt alle doorslaande veranderingen met de mantel der liefde. Globaal draaien trends eigenlijk altijd om ‘meer’, ‘meer gemak’, ‘het kan nog sneller’ en de bewering dat dát ene verschijnsel nu echt de wereld gaat veroveren.

 

Die andere trends in de digitale marketingmix

 

Met wat gezond verstand moeten wij maatschappelijke verschijnselen – en adaptaties – niet te snel als ‘trends’ gaan bestempelen. Daarbij is de vervelende product lifecycle gewoon een gegeven. Concreet vecht de fysieke winkel om zijn voortbestaan, daar waar de klant al twee stappen verder is in de product lifecycle en bezig is met andersoortig koopgedrag. Even een reality check: online bestellen konden wij begin jaren negentig al. Chats en messengers hadden wij ook al in de jaren negentig, net als ‘sociale platforms’ waar wij gewoon wat kennis deelden, aangevoerd door internationale universiteiten. Expert Ronald Azuma beschreef de mogelijkheden van augmented reality al in 1995 in een surrealistisch boek. VR… tja.. die Virtuele Realiteit. Die is al tientallen jaren ‘leuk’ aanwezig en hoopt op korte termijn vooral ‘nuttig’ te gaan worden voor de overtuigde marketeer. In 1996 wilde ik afstuderen op de ‘virtualisatie van marktplaatsen binnen organisaties’. Of ik gek was geworden?!  Okay. Serieus, dan nu de andere trends:

 

1. 2017 draait om gemixte realiteit

 

Fast mover Snapchat ziet haar publiek volwassen worden. Branding en (pre)sales voor de virtuele retail, zijn onbewuste kenmerken van het goed inzetten van dit visuele middel. Enige tijd geleden kocht Snapchat het Israëlisch augmented reality-bedrijfje dat het mogelijk maakt om in een online koopprijs zomaar een product in 3D te laten verschijnen. Snapchat gaat ultieme belevingen bieden in het meest visuele social mediakanaal dat wij kennen. En… Snapchat gaat social sellen

 

2. Realtime reageren op alle kanalen

 

Service messaging als boegbeeld van de aloude ‘instant messaging’ gaat een enorme druk leggen op de serviceafdeling. Met dat simpele tweetje kon je nog even wachten; nu wil de vragende consument de reactie in real time. Het is de multichannel-consument die zijn hengel via verschillende kanalen uitgooit om te zien wie het eerst – en relevant – reageert. Service via Snapchat, Instagram, via WhatsApp of Facebook Messenger; het gaat om een snelle cultuurshift vragen. Positief gezegd gaat die aloude 1-op-1-serviceverlening op hoge snelheid voor goed persoonlijk contact zorgen. Snel en direct reageren schept vertrouwen. En die ‘trust’ is het voorspel voor social selling. Of – in normaal Nederlands – de uiteindelijke aankoop.

 

3. Hybride customer journey maakt professionals gek

 

Die tip voor dat leuke product via de inspiratie op Snapchat. De website is te complex, dus het wordt de app. De app biedt niet alle producten dus we willen swipen op Pinterest, liefst ook daar bestellen. Kan hij vanavond al worden afgeleverd? De service dan weer het liefst in een fysieke winkel dichtbij. De klantreis ligt al een tijd aan het infuus.

 

4. Gebrek aan vertrouwen in traditionele’ sociale media

 

Facebook – en WhatsApp plus Skype – staan voor een uitdaging nu zij processen verliezen over hun datakoppelingen en andere privacy issues hebben. Jongeren vragen zich al af waarom ‘oudere jongeren’ op dat gekke, open riool Twitter blijven plakken. Oudere jongeren zoeken in 2017 massaal ergens sociaal onderdak.

 

5. De social media clash!

 

2017 wordt het jaar van de sociale mediabotsingen. Jongeren hebben het zure, traditionele social mediaschip al verlaten en ingeruild voor nieuwe, inspirerende kanalen in beter beschermde omgevingen. Waar we die sociale mediazuurheid achter ons willen laten, ontstaan er nieuwe inspirerende communities vol creatieve, persoonlijke content. Veilig en gewaardeerd.

 

6. De ontnuchtering in contentmarketingland is aanstaande.

 

Het uitroepen van het vermarkten van content heeft tot een contentberg geleid waar passie en creatie overschaduwd zijn. 2018 wordt het jaar dat contentmarketing vooral boeiende contentconcepting wordt. Creatieven met gevoel voor marketing en content luiden een nieuwe generatie van contentmarketing in. Vol lef, passie, uitdagingen en met content van waarde. Kwantiteit wordt kwaliteit en contentmarketing gaat terug naar zijn originele bedoeling.

 

7. Wil de echte online marketeer opstaan?

 

Tech, social, content, big data-analyses en vooral de juiste keuzes maken in de gedegen online mix. Nieuwe vormen van online advertising en de verdomde klantreis nu eindelijk eens crossmediaal in kaart brengen. Door grotere budgetten – en verwachtingen – moet de online marketeer per 2018 nu echt aan de bak; convert or die! De mixed reality leidt ons de weg!

 

Patrick Petersen is online marketeer, consultant, docent en spreker op het gebied van online strategie, local en social media, zoekmachinemarketing, usability, contentmarketing en mobile marketing. Hij schreef een grote hoeveelheid boeken over deze onderwerpe en is oprichter van bureau AtMost.

 

 

 


Meer nieuws van AtMost over projecten, cases, evenementen, cijfers en trends:
 
     
 
 
 
 
   
 
MorelloMarketingfactsAvery Dennisson
EducatorOHRAPrimeVision - TNT
IKEAAllureTNT
BeetjehulpDCCB
BouwfondsIAK
DHSDCOBVION
TrendhopperHiSpeed
JENSEN BEDDENLOITEDxDelft
AppointMorelloSEALY
   
  Nu op AtMost.TV    
AtMostTV

 

 

 


 
   
 
Partner Vormgeven.nl
  Kamer van Koophandel te Rotterdam en omstreken nummer 24 28 17 16 | Alle rechten voorbehouden 1998 - 2018 © AtMost