[INSPIRATIE] 10 feiten over internet als communicatiemiddel anno 2007

Bureau AtMost.nl.
Bureau AtMost.nl.

Hartstikke mooi al die online onderzoeken. Mooi al die internetcijfers. Leuk, al die trends in de internetmarketing. Heel gaaf al die usability-onderzoeken. Als wij als bureau uitzoomen en richting een helicopterview gaan, dan komen wij tot de volgende 10 feiten over internet als communicatiemiddel anno 2007.

Want, laten we eerlijk zijn, internet is nog steeds een van de communicatie- en marketinginstrumenten dat ingezet wordt voor awareness, voorlichting, service, aanbieding, interactie en allen gericht op conversie.

1. Veel websites zitten tussen Web 1.0 en 2.0, een gerichtheid op Web 3.0 komt nogal snel voor veel organisaties. Het succes van web 2.0 (de koppeling van handige toepassingen en een sterk community-denken en gerichtheid op het delen van content) hangt bij veel organisatie af van de organisatiecultuur

2. Er heerst nieuwsbrief-moeheid in Nederland. We weten niet eens meer waar we ons nu wel of niet bewust op geabonneerd zijn. Als het boven de vouw interessant en snel scanbaar is dan reageren en klikken we door. Moet de landingspagina wel goed aansluiten natuurlijk.

3. Video is hot. Kijk naar de snelle acceptatie van YouTube die anno 2007 voor een belangrijk deel van het wereldwijde dataverkeer zorgt. Video’s van 20-30 sec. houden nog altijd de aandacht vast van de gebruiker. Wel variëren dat video-aanbod.

4. Na de dagbladgeneratie, de MTV-generatie en de Nintendo-generatie, lijkt de scan- & flits-generatie te zijn geboren. ‘It only takes 7 seconds to lose a customer’ Indien er op de webpagina niet binnen 7 seconden iets interessants verschijnt, dan is de bezoeker bored. De toekomstige generatie? Zal wel iets met mobiel worden en triggeren.

5. Leuk die uitklapmenu’s. Gaaf, die AJAX-techniek. Mooi dat schuiven met die Widgets op de portal. Een goede zoekmachine met Google-look-and-feel werkt toch nog het beste om je internetbezoeker daar te laten komen waar hij of zij graag willen komen op de website.

6.De onlineaankopen worden grotendeels onder werktijd gedaan. Dus waarom die aanbieding in de avond of het weekend toemailen? Het afleveren van een kookplaat op zomaar een parkeerterrein achter zomaar een bedrijf rond een uur of 17.00 is vrij normaal. Ook de internetklant is koning.

7. Er wordt nog steeds ontzettend veel geld uitgegeven aan print, advertenties, DTP, brandingcampagne en alle andere instrumenten in de mix waar het internet ook ergens in zit. Koudwatervrees om het web echt als primair middel te gaan gebruiken heerst nog steeds.

8. Succes op het web vereist een flexibele, open en platte organisatiestructuur. Kunt u open, eerlijk en transparant opereren?

9. ‘ Middle of the road leads to death’, Roel Pieper blijft dit maar aangeven. En terecht. Omarm en begrijp het web en de kritische online klant of blijf weg van het middel.

10. Merkentrouw? Winkeltrouw? Da’s wel heel erg 1993. Betrouwbaar overkomen, een juiste look-and-feel en gemak. Da’s 2007.

‘ De 13 pilaren van internetmarketing’, een video:

Gerelateerde artikelen op AtMost.nl: