Mediaweb interview: ’25 jaar e-commerce; trend: All or nothing!’

De Nederlandse e-commercemarkt groeit nog steeds snel. Sterker nog, de groei is er nog lang niet uit. Een kwart van alle bestedingen (25,7 miljard euro) doen we tegenwoordig online. Dat biedt nog veel ruimte voor extra online omzet. De e-commercewereld verandert onverminderd snel. Alleen door rekening te houden met de e-commercetrends en daarop in te spelen, blijf je ook de komende jaren je concurrentie voor.

De AtMost-trends voor platform Mediaweb/Emerce op gebied van e-commerce:

Trend: All or nothing!

AtMost ziet het heel duidelijk:

E-commercebedrijven bestaan inmiddels al meer dan 25 jaar, maar wist je dat de ruime meerderheid van webshops geen winst maakt? De shops die dit wel doen, kennen we inmiddels als ‘dominante platformen’.

De belangrijkste trend draait daarom niet zomaar om wat e-commerce tips, wat automation of weer een websiteoptimalisatie en wat extra social selling. Nee, zorg anno 2020 voor een totaalbenadering van een innovatief en vernieuwend e-businessmodel of vergaande samenwerking die tot een platform van waarde kan uitgroeien. Zelfs een grote naam als wehkamp.nl heeft eind 2019 de virtuele handdoek in de ring gegooid en denkt na over een vernieuwend businessmodel om te overleven.

Daarom is het wat betreft AtMost dé e-commercetrend voor 2020 dat we eens goed moeten nadenken over de daadwerkelijke digitale waardecreatie die we met onze ‘shop’, platform of andere e-commercevinding bieden.

In het Handboek E-commerce noemt AtMost het toekomstig waardeketen

Onderstaande video vat de veranderingen in waardeketen goed samen.

Hier zijn de belangrijkste e-commerce trends:

  1. Personalisatie en AI: Kunstmatige intelligentie zal steeds geavanceerder worden in het analyseren van klantgedrag, wat leidt tot meer gepersonaliseerde marketing en klantenservice via AI-gedreven chatbots.
  2. Inclusieve handel: Webshops moeten toegankelijk worden voor mensen met een beperking, onder andere vanwege de nieuwe Europese toegankelijkheidswet in 2025. Dit bevordert niet alleen inclusiviteit, maar kan ook de verkoop verhogen.
  3. Strategische automatisering: Bedrijven zullen in toenemende mate kiezen voor stapelbare automatiseringsoplossingen om kosten te besparen en hun activiteiten efficiënter te maken, zonder grote systeemveranderingen.
  4. AR, VR en robotica: Grote merken adopteren Augmented en Virtual Reality in hun klantreizen, terwijl robotica vooral in grotere magazijnen wordt ingezet om personeelstekorten aan te pakken.
  5. Micro-fulfilment centra: Er wordt een verschuiving verwacht naar kleinere, strategisch geplaatste magazijnen om sneller en efficiënter leveringen uit te voeren, vooral in de laatste leveringsfase.

 

Gerelateerde artikelen op AtMost.nl: