Home Digital online marketing AtMost nieuws AtMost test Keen; het nieuwe visuele, AI social media netwerk van Google

AtMost test Keen; het nieuwe visuele, AI social media netwerk van Google

46

Het lukt Google maar niet een succesvol  sociale media netwerk te lanceren.  De nieuwe  poging heet “Keen”, klik hier voor de site. Keen draait om het  (visueel) delen van  een hobby   en   meer   persoonlijke   interesses . Keen  zegt over het netwerk (met  hier  de link naar de app):

Keen is a new way to curate, collaborate and expand your  interests 🐦. Keen is an experiment from  Area 120  and  PAIR at Google.

De app schijnt nog al wat kritiek te krijgen bij de eerste gebruikers. Platform Slashgear zegt juni 2020:

This week Google revealed that they’d released this system called Keen. You can access and work with Keen in a web browser, or you can download the “app” for your Android device. I say “app” with quotes because the app is (at the moment) basically a wrapper for the Chrome web browser-housed webpage. It functions like an app, but it’s sorta… not.

You’ll be encouraged to start your own Profile with your Google account, then start making a Keen. A Keen requires that you pick a keyword or phrase or two, then tap the button to create. And that’s basically it. Once the Keen is made, you can modify the Keen or delete the Keen, or invite a friend

Alleen Chrome en Android

Keen   kun  je  als   “app”   in   de   Chrome   browser   gebruiker. Er   is   (juni 2020)   nog   geen   versie    voor   iOS Apple.   Grappig is dat Keen over zichzelf zegt dat het vooral bedoeld is om buiten jouw bubble te komen.

How can we pop our filter bubbles? Keen starts with what you are into, hopefully expanding that with diverse interests from other people with topics and ideas you may not know to approach or even search for. We want Keen to be a place where bubbles can co-mingle, or even pop.

Je   krijgt   al    snel   periodieke   mails   op   basis   van   de    voorkeuren   die    je   invult   in  je   account.    Ik koos voor  een   ‘Onlinemarketeer’   Keen.

“For every keen you create, we use Google Search and the latest in machine learning to remain on the lookout for helpful content related to your interests,” wrote CJ Adams, Co-founder of Keen. “The more you save to a keen and organize it, the better the recommendations become.”

Hoe het werkt en de ervaring

 

  • Het   aanmaken   gaat   simpel;   gewoon via  Google inloggen en een  username   uitkiezen.   In    mijn   geval   ‘ Onlinemarketeer’ . Waar het omdraait is dat  men   via   Google   Search   en de eigen  voorkeuren   continu   content   krijgt    voorgeschoteld   om   te   delen   of   te   bewerken ;   curatie   dus.   Een   onderwerp   (denk   aan   een   Pinterest    kanaal   of   Facebook   fotoboek)   kun je   met   de   grote   plus   (+)  toevoegen.
  • Begin even met   volgen   van   wat   opties    die   worden   gegeven    op    de   homepage   van   jouw  Keen, zoals https://staykeen.com/keen/pdG0Vs95Uhx3KLypKLYt

Slashgear zegt:

So really, if you’re not a big fan of advertisement recommendations, of Google learning all their is to know about you, of your interests being used to allow Google to get as good a picture of your life as possible, this might not be the app for you. If you quit Facebook because you weren’t comfortable with how much Facebook used your personal information to attempt to sell you products via Facebook ads, this probably isn’t the app for you.

 

  • Stel nu heel in  welke notificaties je wilt ontvangen; zo kun je (gebruik de search rechtsboven)  om aan te geven hoe vaak en welke notificaties jij wilt ontvangen. Dit kunnen dus artikelen zijn die op basis van jouw interesses worden gedeeld.

  • Vervolgens kunt u een afbeeldingslink (daar werkt Keen veel mee) en een omschrijving toevoegen aan het account na het zoeken op ons werkgebied en interesses, zoals online marketing, digitale transitie en contentmarketing.
  • Als u relevante content heeft gevonden kunt u deze delen (Share) net als bij  Pinterest, dit kan ook via mail en WhatsApp.
  • U heeft vervolgens de content als Gems, Explores en Searches in de eigen keen staan. Searchengingland legt ze uit als:

There are three sections for any given keen: “gems,” “explore” and “searches.” Gems contains all your saved results, explore offers new or updated results tied to search queries, which are featured in the “search” section and can be updated or edited. New updates will also, if users choose, be pushed in email twice a week.

 

  • Gebruik continu het logo linksboven om terug te gaan naar jouw ‘home’  van jouw account. De account lijkt niet direct met jouw username aan te sturen te zijn maar koppelt zich aan jouw Google inlog en dus jouw gebruikte gmail-account .
  • Volg nu (onder andere via  search of wat opties die op jouw homepage worden  gegeven),

  • U kunt nu gems opslaan op  en in  jouw account.  Een gem is een stuk curated content dat in jouw account “geleend” aanwezig is; we kennen dit natuurlijk ook van Pinterest. Kies (zie boven) een stuk content en kies voor de optie Expand dan ziet men het stuk content, zoals een video of artikel openen .