[IN DE PERS] AtMost in De Telegraaf, nu over Amazon en prijsbreker Haul

 

AtMost staat wederom in De Telegraaf. Deze keer met een AI-retail visie op de prijsbreker van Amazon genaam Haul. Door de blokkade in de VS richting shops als Temu, pakken onder andere de Europese versies van Amazon het goedkope aanbod op onder de naam Haul.

Amazon overweegt koopjeswinkel naar Chinees model ook in Nederland in te voeren

Amsterdam – Amazon ziet de behoefte aan laaggeprijsde producten toenemen en overweegt ook in ons land Amazon Haul, een marktplaats met goedkope producten beschikbaar te maken. Daarmee wil het bedrijf de concurrentie aangaan met de Chinese prijsvechters. Tegelijk wil het bedrijf ook Europese leveranciers verleiden om via zijn reguliere platform producten aan te bieden.

Jeroen Kortschot

Verslaggever Retail

Eva Faict (35) , de uit Vlaanderen afkomstige Amazon country manager  voor België en Nederland is drie maanden geleden begonnen in Amsterdam en werkt nog in een kantoor met veel lege stoelen. „Het is op de groei gehuurd,” zegt ze. En ook: ‘We’re here to stay.’ Faict reist heen en weer tussen teams in Amsterdam, Brussel, Parijs en haar woonplaats in de Belgische Ardennen. Meestal per trein. „Dat gaat prima, maar ik heb gelukkig een fantastische assistent die de tickets boekt.”
Amazon heeft in België en Nederland te maken met de voor Europa unieke marktleider Bol, die in Nederland qua omzet en marktaandeel vier keer zo groot is. Maar ook met Chinese prijsvechters die hun reclamebudgetten in Europa de laatste maanden sterk hebben opgevoerd.

Goedkopere webshop

Het bedrijf heeft dit voorjaar in het Verenigd Koninkrijk de prijsvechter ‘Haul’ gelanceerd. Een koopjeswinkel met producten voor maximaal €30. Faict bevestigd dat de goedkope dienst mogelijk ook in Nederland beschikbaar komt. „Nederlanders kunnen enorm genieten van goede prijzen en goede buitenkansjes, dat zien we nu al op Amazon. Op basis van de ervaringen met Haul in Amerika en Engeland gaan we bepalen of en hoe we dat hier gaan uitrollen.”
Retailexpert Patrick Petersen denkt dat ’Amazon Haul’ heel aantrekkelijk is doordat de Amerikaanse handelsmaatregelen hebben gezorgd voor een overvloedig aanbod aan Chinese producten die hun weg zoeken naar de consument. “Door direct vanuit China te verzenden, blijft de prijsstelling concurrerend, wat Amazon positioneert als aantrekkelijk alternatief voor prijsbewuste consumenten”, zegt hij. „Tegelijkertijd kan het voor Chinese leveranciers aantrekkelijk zijn als Amazon hen kan helpen om de voor hen ingewikkelde Europese markt met al die verschillende talen en regels toegankelijker te maken.”

Angst is een slechte raadgever, ook bij AI

Volgens Petersen is met name de jongere doelgroep geïnteresseerd in dit soort platforms. „De naam ’Haul’ is strategisch gekozen en verwijst naar de populaire ’haul-video’s’ op platforms als YouTube en TikTok, waarin consumenten hun aankopen tonen.” Andere namen voor het koopjesplatform zijn ook mogelijk. In het Midden Oosten heeft een soortgelijke dienst de naam Amazon Bazaar gekregen.
Faict zegt dat Amazon er inderdaad ook wil zijn voor de prijsbewuste consument. „Onze cultuur is every day low pricing, als de klant ons signalen geeft, dat ze inderdaad op zoek zijn naar lage prijzen.”
Faict vertelt dat ze zo’n twaalf jaar geleden als beginnende consultant in het peperdure Londen ’een gangkast met tapijt in de badkamer’ had gehuurd. „Ik had een klein salarisje en ik kende Amazon nog helemaal niet. Maar ik kocht daar op aanraden van collega’s online een unbranded pannenset voor een hele schappelijke prijs. Nu, meer dan tien jaar later maak ik graag Vlaamse stoofpotten voor mijn gezin en nu heb ik geïnvesteerd in zo’n luxe Le Creuset stoofpan. Dat is de sterkte van Amazon. Het is een is een one-stop-shop voor verschillende soorten klanten.”
Daarbij is Faict op dit moment toch al bezig om ’kostenefficiënt te opereren.’ “Als er iets is wat de Nederlandse klant graag wil is het snelheid. Als de Nederlandse klant denkt aan e-commerce dan denkt hij next day delivery. Daar zijn jullie mee opgegroeid.”

Amazon-baas Jeff Bezos steekt geld in Amsterdams AI-bedrijf Toloka

Bij Amazon zijn op dit moment naar eigen zeggen ongeveer zevenhonderd miljoen producten te koop. Meer dan de helft van die producten wordt niet door het bedrijf zelf ingekocht, maar via het platform geleverd door zelfstandige handelaren of fabrikanten. Grote merken zoals Lego of Philips nemen het grootste deel voor hun rekening.
Maar Amazon wil ook aantrekkelijk zijn voor lokale merken en ondernemers die hun markt willen vergroten. „Nederlandse ondernemers verkopen via Amazon voor €1,1 miljard in het buitenland, dat is ongeveer 75 producten per minuut”, zegt Faict. Volgens Faict werkt Amazon in Europa met zo’n  127 000 middelgrote en kleine bedrijven waarvan ’een deel’ ook actief is op het Nederlandse Amazon.

Jongere belegger stapt vaker in ETF’s, nog enthousiast over AI en Magnificent Seven

Het bedrijf investeerde de afgelopen jaren tientallen miljarden in de opbouw van infrastructuur voor de online verkoop. Amazon wil verkopers verleiden met allerlei advertentiemogelijkheden en informatie over het zoekgedrag van consumenten. Amazon geeft verkopers daarvoor onder meer toegang tot allerlei AI modellen, waaronder het Chinese AI model Deep Seek, waarmee ze hun verkopen en hun prijsstelling kunnen analyseren en hun marketing kunnen verbeteren.
Faict ontmoette kort geleden een Poolse ondernemer is gespecialiseerd in rollend speelgoed. „Heel mooi, het is ook allemaal veilig en sustainable.” Het merk is volgens Faict nergens in België of in Nederland te vinden; ’dus die gebruiken echt Amazon om bij de Belgische en Nederlandse klanten te komen. Zulke ondernemers groeien mee met onze groei in Nederland en België.”