CEO AtMost als AI-marketingexpert wederom in De Telegraaf over AI-gebruik Zalando
CEO AtMost als AI-marketingexpert wederom in De Telegraaf over AI-gebruik Zalando
De CEO van bureau AtMost staat wederom als AI-marketingexpert in De Telegraaf over het AI-gebruik door Zalando.
Door deze trucs van Chinese concurrenten te kopiëren probeert Zalando jou te verleiden om meer te bestellen
DoorJeroen Kortschot
in Financieel
Amsterdam – Vroeger zeiden we dat de Chinezen alles namaken, tegenwoordig zijn de rollen omgedraaid. Niet alleen de Duitse auto-industrie wordt ernstig bedreigd ook de Europese modewinkels zuchten onder steeds groeiend marktaandeel van Shein en Temu. Maar de online-winkels zoals het Duitse Zalando vechten terug door de Chinezen na te apen.
Retail-econoom van ING Dirk Mulder denkt dat Zalando flink wat in te halen heeft. „Chinese webwinkels, zoals Shein en Temu, zijn hier al veel verder in. Ze gebruiken gamification en beloningssystemen om gebruikers zo lang mogelijk in de app te houden.”
Weggegooid geld
AI- en online-retailexpert Patrick Petersen heeft zo zijn vraagtekens bij de honderden miljoenen die geïnvesteerd worden om mensen te lokken naar wat in de kern een zoekplatform is. „Klantdata zijn het nieuwe goud. Maar Europese onlineplatforms hebben ontzettend veel last van alle regels die de consument beschermen. Als TEMU in China het koopgedrag van 500 miljoen mensen uit hun telefoons wil trekken, dan doen ze dat gewoon. Ook in Europa, ook al mag dat niet. Daarnaast kan het zo zijn dat consumenten zélf zogenoemde AI Agents gaan inzetten om leuke outfits samen te stellen. Net zoals je nu prijsvergelijkers hebt zoals De Hypotheker of Gaslicht.com. Ik heb zelf ChatGPT AI agents naar de voordeligste onderdelen voor een computer laten zoeken en dat werkte heel goed.”