Bekend dj en tv host Michiel Veenstra (1976) was onder andere krantenjongen bij de Twentsche Courant, schoonmaker, voorlezer van het popnieuws op Radio Almelo, student journalistiek, journalist, producer, webmaster, zelfstandig ondernemer en DJ bij Regio FM, Hot FM, 0Twickelstad FM, Totaal FM, Radio 538, Kink FM en Radio Veronica en sinds 2005 natuurlijk te horen op 3FM en te zien bij NPO. Dj “Veenstra Veenstra” is toch ook vooral actief op de sociale media. De unieke mix van traditionele media gemixt met moderne en (visuele) sociale media maken van hem een crossmediale storyteller die steeds meer op een visuele manier weet te boeien en binden. In zijn vlogs geeft hij regelmatig een behind-the-scenes in bijvoorbeeld de 3FM-studio.
Je bent zeer actief op de sociale media en gebruikt kanalen als Snapchat, YouTube, Twitter, Instagram en Facebook. Welke rol spelen die sociale media kanalen in je werkzaamheden als dj en tv host?
“Een grote rol. De tijdlijnen op deze platforms zijn onmisbaar voor showprep (nieuws over de artiesten) en contact met luisteraars voor feedback op de uitzending. Verder is het dé manier om highlights uit het programma op een tijdstip buiten de lineaire uitzendtijden onder de aandacht te brengen en ook verdere verdieping te bieden. Bovendien heb ik socials (ook toen het nog bloggen heette en er nog geen Twitter was) altijd gebruikt om mezelf als personality neer te zetten naast de ruimte die ik er op de radio voor heb – die is niet op elk tijdslot even groot. Kortom, het is een essentiële tool om een band op te bouwen met mijn publiek tijdens en ook buiten de uitzending.”
Wat heeft “visual radio” – het gebruik van bijvoorbeeld live cams in de radiostudio – met de radio dj gedaan?
“Je denkt meer na over zaken. Als je een bit ingaat waarvan je ervan uit kunt gaan dat je het op socials wil delen na afloop, dan denk je na over je houding, invalshoek en andere beeldregie-zaken. Wat ik heel belangrijk en fijn vind: je kunt de wetenschap dat er overal camera’s zijn ook heel makkelijk ‘uit’ zetten, je voelt je niet aangetast in de heerlijk intieme sfeer die een radiostudio moet hebben.”
Op jouw YouTube-kanaal kennen je goed bekeken vlogs veelal een kijkje achter de schermen; op welke manier manier houd je je vlogs boeiend? Maak je bijvoorbeeld gebruik van bewuste storylines?
“Vaak wel. Ik pak de camera er pas bij als ik weet dat ik een haakje of storyline heb. De hele dag met een camera rondlopen is niks voor mij. Ik ga dus inderdaad wel doelbewust op stap.”
Velen twijfelen over het “nut” en positieve effect van vloggen. Vloggen over je leven zou kunnen betekenen dat je veel kwijt raakt aan privacy van jezelf en de mensen om je heen. Wat is voor jou de drive – en wellicht jouw missie – om zo open te zijn over je (professionele) leven?
“Een extra laag bieden aan de radio-uitzending. Privacy-aantasting ben ik het niet mee eens. Los van m’n werkkamer zie je niks van m’n woning en al helemaal niet van m’n gezin. Dat is van mij, tot ik en m’n gezin zelf anderszins besluiten.”
Live video op de sociale media en de YouTube vlogs evalueren steeds meer naar web tv en YouTube tv kanalen die 24/7 gaan uitzenden (zoals YouTube Red); vormen de social media live channels een echte bedreiging voor “traditionele kanalen”, zoals radio en lineaire tv?
“Absoluut, maar ook lineair blijft van toegevoegde eigen waarde. Radio biedt een ‘live playlist’, die zich aanpast aan het tijdstip van de dag, het weer en andere zaken die NU zijn en geeft bovendien duiding aan wat je hoort. Er zijn altijd momenten voor een nonstop playlist op Apple Music of Spotify, maar er zijn net zo hard momenten waarop lineaire radio lekkerder is dan nonstop. Voor TV geldt dat – voor mij althans – in mindere mate. Op grote live events na (sportwedstrijden, songfestival, the voice) zie ik echt niet in waarom mensen nog naar een geprogrammeerd live-kanaal zouden willen kijken. Via NPO Start, Netflix, Youtube en weet ik niet welke kanalen nog meer is het 100% on demand voor mij. Traditionele live tv is een volstrekt oninteressant medium voor mij. Bankhangen en zappen is een relic from the past.”
Jij bent als BN’er op sociale media automatisch een “social influencer”; hoe bewust ben jij je van die rol en hoe bewaak jij – bijvoorbeeld op Instagram, Snapchat en YouTube – jouw authenticiteit?
“Door mezelf te zijn. Ik post wat ik zelf vind, zelf belangrijk acht, zelf door geboeid raak. Als ik iets positiefs over een product roep, is dat omdat ik het ook echt gebruik en ik er blij van word, niet omdat het mij geld oplevert.”
Wat zijn jouw voorbeelden van radio dj’s die van hun radioprogramma een succesvolle radio (web) tv show maken?
“DJ Domien (#3FM) snapt het heel goed. Ik vond ook wat Mark van der Molen deed toen hij ‘s nachts op 3FM zat heel goed. Snappy montages van radiofragmenten, heel sterk gedaan. Ik kon hardop zeggen dat ik dat een heel goed radioprogramma vond zonder het ooit live gehoord te hebben.”
Tot slot, monitor je wat jouw sociale media doen en welk effect het heeft?
“Zeker; op index.coosto.com/nl/radiodj?sort=all kun je dat goed volgen, ik kijk elke ochtend naar m’n stand. Het is jammer dat ze de lijst al een tijdje niet ververst hebben: namen als Eric Corton maken geen radio meer, een nieuwe naam als Angelique Houtveen ontbreekt. Ik vind het best shocking om te zien hoe soms echt grote radionamen volgens deze index hun socials totaal niet op orde lijken te hebben!”