Op portal usability.pagina.nl heb ik de eer om met Jakob Nielsen in het rijtje van usability-guru’s te staan (zie afbeelding). De Deense Nielsen -en ex onderzoeker bij SUN en IBM- publiceerde onlangs op de site van de zender BBC een aardig onderzoek over het zoek en surfgedrag van de zakelijke internetklant anno 2008. De kern van zijn onderzoeksresultaten zit hem in het feit dat de internetbezoeker koel omgaat met teveel interactie en extra’s. Hij wil direct op zijn doel af en zijn ‘ding doen’. Een zakelijke aanpak, zoekgedrag en surfgedrag waarbij de gebruiker zeer snel de zoekoptie pakt als het juiste niet wordt gevonden wat hij in korte tijd had gehoopt te vinden.
In 2004, about 40% of people visited a homepage and then drilled down to where they wanted to go and 60% use a deep link that took them directly to a page or destination inside a site. In 2008, said Dr Nielsen, only 25% of people travel via a homepage. The rest search and get straight there.
“Basically search engines rule the web,” he said.
But, he added, this did not mean that the search engines were doing a perfect job.
“When you watch people search we often find that people fail and do not get the results they were looking for,” he said.
“In the long run anyone who wants to beat Google just has to make a better search,” said Dr Nielsen.