Social media en doelen. Soms lijken ze niet hand in hand te gaan. In mijn nieuwe boek Handboek.Social meer hier over. Is het doel te commercieel dan ‘bounced’ social media hard. Toch lijken we met zijn allen echt social media marketing te bedrijven. We hebben dus een doel, soms zelfs meerdere doelen. Branding, relatiebeheer, care en meer traffic (naar de eigen site) lijken doelen die veel voorkomen.
Onderzoek en boek
Onderstaande onderzoek van Emailvision/Smartfocus toont scanbaar een aantal aannemelijke doelen. De nummer 1 (met 44%) is het opwekken van meer traffic naar sites. Interactie met gebruikers en klanten staat met 18% op plek 2. Dit is zeer opvallend aangezien dit een functie is van social media. Blijkbaar is dit dus voor velen niet altijd een doel van de interactieve media.
De conversie van volgers en fans naar bijvoorbeeld leden (van een community of lidmaatschap nieuwsbrief) is met 12% een nummer 3. Gelijk staat het doel om te laten praten over een product en het dus werven van ambassadeurs.