[INSPIRATIE] Conversie vanuit Google? Het gaat om de ‘phrase’ niet het losse zoekwoord

Google.
Google.

Uit onderzoek van Websidestory en vooral van 360i.com in 2005 en 2006 plus een onderzoek onder 20 eigen sites van AtMost, blijkt overtuigend dat het gedaan is met het losse keyword.

Waren wij in de periode 1995-2000 nog veel bezig met de focus op 1 keyword (‘uitzendbureau’, ‘provider’,’sex’,’Pamela’) in de zoekmachines, als bedreven Googlers kunnen wij gericht en ontvankelijk voor conversie zoeken. Hetzelfde geldt voor de betaalde manier van zoekmachine-adverteren (SEA) aan de rechterkant van de zoekers. Verwoede pogingen worden er gedaan om met ‘hypotheek’, ‘verzekering’ of ‘lening’ hoog te staan. Daar waar de zoekers flexibel omgaan met samenstellingen waar de keywords in worden gebruikt, blijkt de focus op daadwerkelijk gebruikte samenstellingen van keywords jezelf ‘in te kopen’. De losse keywords zijn veelal zeer kostbaar bij gebruik in Adwords.

Ook kijkende naar een actuele short neck en long tail-discussie dan wordt de long tail-content (wat dieper in de site verborgen zit) beter gevonden met phrases dan losse keywords.

Het onderzoek van 360i.com over het gebruik van keywords in zoekmachines. In hun onderzoek wordt een verband gelegd tussen de conversieratio en de zoektermen die worden gebruikt. Wordt er gezocht met een (1) keyword dan spreken we vooral van branding. Wordt de zoekquerie uitgebreid met meerdere termen (ook wel een phrase genoemd) dan neemt de conversie gestaag toe.

Concreet: De Conclusie en conversieverhogend voorbeeld

Wees dus vindbaar op de logische en concrete samenstelling van keywords. Zoek maar eens op ‘consultant online marketing’ in Google. Op ‘bureau usability’ kan ook.

Gerelateerde artikelen op AtMost.nl: