Nederland is momenteel – net als de rest van de wereld – volledig in de ban van het coronacrisis. De maatregelen die de overheid op advies van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft genomen om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan, treffen alle Nederlanders. Ondertussen draaien de gezondheidszorg, de frontoffice en de backoffice van webshops, de hybride ministerraad en uitvoerende parlementaire democratie overuren.

Maar de plannen voor de anderhalve-meter-economie staan haaks op de grondbeginselen van het Nederlandse calvinisme, zoals dat in 1942 is gedefinieerd door Willem Jan Cornelis Buitendijk in ‘Het calvinisme in de spiegel van de Zuidnederlandse literatuur der Contra-Reformatie’.

De social media zijn oververhit

De social media zijn inmiddels oververhit geraakt door het uittesten van de nieuwe normen en waarden van de bètaversie van de creatieve generatie van 2020:

  • Nederlanders willen namelijk best thuisblijven. Tegelijkertijd hebben ze echter de wens dat de economie blijft doordraaien en missen ze vooral het sociale contact met familie en vrienden.
  • Nederlanders willen nog steeds illegaal films downloaden, maar wensen niet dat hun provider dit meldt bij de toezichthouder.
  • Nederlanders verwachten van virologen geen indicatie, maar willen op basis van supersnelle onderzoeken 100 procent duidelijkheid krijgen over relevante situaties.
  • Nederlanders zien de scholen bij voorkeur gesloten tijdens de pandemie. Tegelijk vinden ze de sociale ontwikkeling van kinderen evenwel een prioriteit.
  • Nederlanders willen een virusvrij land, maar hebben desalniettemin ook weinig behoefte aan vrijheidsbeperkingen waar het gaat om het nutteloos hamsteren van de heilig verklaarde toiletrol.

En zo rollen we een nieuwe economie in.

Marketingwijsheid

In de tussentijd willen Nederlanders hun pakketjes gewoon de volgende dag ontvangen en verlagen ze zich massaal tot bashing op social media als een aangekondigde vertraging van de levering van online bestellingen realiteit wordt. Ze willen eigenlijk overal relevante content en advertising, maar wensen daarbij als ontvanger vooral anoniem te zijn en te blijven. En dan hebben we ook nog de zelfbenoemde experts die mediaredacties continu op een verkeerd been zetten met hun quasi-intelligente inzichten, zoals de inzichten die haaks staan op elke ontwikkeling van zomaar een technisch product.

Het dieptepunt in april 2020 was de opmerking van een technologie-expert in de talkshow van Eva Jinek. Hij bestempelde de ruim 35 miljard verbonden bluetooth-apparaten spontaan als onveilig. Met die zogenaamde expert ben ik momenteel in een verhitte discussie verwikkeld. Dit volgde op het overheidsinitiatief om een mobiele applicatie te lanceren die op locatietracering is gebaseerd, die vermoedelijk gebruikmaakt van bluetooth. De betreffende expert bezat die niet de kennis dat het ontwikkelen en testen van zo’n app – die massaal gebruikt wordt – weken, maanden en soms zelfs langer duurt. Het ongenuanceerd paniek zaaien lijkt bij veel zelfbenoemde experts belangrijker te zijn dan weloverwogen mee te denken aan oplossingen.

Productontwikkeling is een continu proces rond inzichten

Het niveau en de nuance van deze uitspraak staan haaks op het massaal thuiswerken en het grote risico dat thuiswerkers lopen op hun particuliere – en minder beveiligde – thuisnetwerk. Het spontaan vanuit huis in de cloud werken is nog nooit zo onveilig geweest als in de huidige situatie. Maken wij ons daar druk over? Maar wij weten ook dat het even niet anders kan, want er was gewoonweg geen tijd om het netwerk van zomaar een Nederlands huishouden even te beveiligen.

De ontwikkeling van de bètaversie

Het nieuwe consumentenrealisme lijkt een wederzijds inzicht van geven en nemen, gericht op dat wat realistisch is gezien de omstandigheden. Mobiele apps worden regelmatig geüpdatet om gaten te dichten. Ook die technologie-expert heeft op zijn smartphone apps die ooit zijn gehackt en snel gedicht moesten worden, net als bij het besturingssysteem van zijn telefoon. WhatsApp heeft zeer lange tijd als bètaversie gefungeerd om claims te voorkomen bij een definitieve productoplevering.

Net als dat er niet direct een vaccin ontwikkeld kan worden tegen COVID-19, kan er ook niet onmiddellijk een voor iedereen – en elk variant platform – veilige app ontwikkeld worden. Daarbij koppelen wij in de dagelijkse praktijk onze DigiD aan een diversiteit van instellingen, maar hebben we geen notie van wat er nu precies gedeeld wordt. Dat een app wellicht de economie weer meer op gang kan brengen, moet in het hoofd van elke expert voorrang krijgen. En dat is iets anders dan vanuit een wazige autoriteit paniek zaaien in de media.

De opkomst van de creatieve generatie 2020

Geboeid ben ik dan ook door de opkomst van de ‘Generation MMXX’. Dit is een frisse, jonge generatie van marketeers en creatievere professionals, die juist de innovatie omarmt in lastige omstandigheden. We worden in coronatijd gedwongen hoopgevend en creatief vooruit te kijken. Corona-creatief denken moet onderdeel zijn van een toekomstbestendige economie. En dat geldt dus ook voor marketeers, reclamemakers en influencers.

Wellicht kunnen wij dit de movement noemen die tijdens elke grote crisis ontstaat. Kijk naar een beweging als de reclamemakers van REDDSTONE die de kantoren van Time Equities gereed hebben gemaakt voor het nieuwe normaal. De ontwerpen zijn bovendien voor iedereen gratis beschikbaar en het communicatieadviesbureau heeft aangekondigd te blijven werken aan oplossingen voor het werken in een tijd van social distancing.

Het is de MMXX-movement die niet zeurt over dat wat niet mogelijk is en dat wat niet meer voldoet aan de consumenteneisen van het pre-coronatijdperk. Het is juist de generatie die echt aan vernieuwing denkt binnen de samenleving van vandaag. Het is de creatieve beweging die met proefballonnen komt en hoopgevend meedenkt met het dienstenaanbod dat nog wel leverbaar is in een afstandsmarkt van vraag en aanbod. Flexibel werken, creatief oplossen en empathisch doorzien wat realistisch kan worden geleverd, worden namelijk de standaarden van de anderhalve-meter-economie!

Patrick Petersen is docent, spreker voor Speakers Academy en schrijver van diverse bestsellers op het gebied van digital marketing. Daarnaast is hij oprichter en chief executive officer van onlinemarketingbureau AtMost

Deze column is geplaatst op Adformatie.nl en CustomerTalk.nl.