Klarna heeft in 2024 bijna 30 procent meer omzet behaald dan in dezelfde periode vorig jaar. Het Finse betaalbedrijf schrijft deze groei toe aan de verlaging van personeelskosten door het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI).
In de afgelopen periode heeft Klarna honderden banen geschrapt en het bedrijf kondigde dinsdag aan dat er nog meer ontslagen zullen volgen. AI wordt ingezet om klantvragen efficiënter te verwerken, wat volgens het bedrijf bijdraagt aan de besparingen.
Klarna stelt dat chatbots klantvragen veel sneller kunnen beantwoorden dan menselijke medewerkers. CEO Sebastian Siemiatkowski benadrukt dat AI inmiddels taken overneemt die voorheen door zevenhonderd klantenservicemedewerkers werden uitgevoerd.
De toegenomen omzet is ook te danken aan de groei in de Verenigde Staten.
Steeds meer Amerikanen maken gebruik van de betaalservice, wat resulteerde in een omzetstijging van 38 procent in de VS in de eerste helft van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.