
AI wordt al snel de nieuwe norm op de werkvloer, daarmee ook in de marketingsector. Bureau AtMost doet regelmatig onderzoek en is producent van het ambitieuze en praktische Handboek.AI dat gedegen inzichten biedt op gebied van AI in marketing.
Uit onderzoek van het internationale PR- en marketingbureau Team Lewis blijkt dat 72% van de communicatie- en marketingprofessionals in Nederland momenteel AI gebruikt voor hun marketingactiviteiten, wat hen tot 6 uur per week bespaart.
Volgens het onderzoek heeft de nieuwe technologie een positieve invloed op maar liefst 84% van de marketinginspanningen. AI wordt ingezet voor verschillende marketingtaken, zoals het genereren van ideeën (56%), het creëren van content, waaronder tekstschrijven (52%) en het maken van beeldmateriaal (37%).
De technologie speelt een cruciale rol in het creatieve proces, waaronder conceptontwikkeling (51%) en het uitvoeren van campagnes (41%). Daarnaast wordt AI vaak gebruikt voor klantensupport via chatbots (44%), social media beheer (37%) en data-analyse (36%). Dankzij AI besparen communicatie- en marketingprofessionals gemiddeld 3 tot 6 uur per week, waarbij 55% van hen deze tijdsbesparing ervaart.
Verschuiving en vaardigheden
Naast het besparen van tijd, verandert AI ook de aard van taken en de vereiste vaardigheden van professionals. Een meerderheid (81%) van de respondenten verwacht dat AI nieuwe vaardigheden en kennis zal vereisen, zoals het beheersen van AI- en machine learning-tools (52%), sterkere analytische vaardigheden (43%) en meer kennis over data-ethiek en privacy (41%). Bovendien denkt 62% van de marketing- en communicatieprofessionals dat AI hen dwingt om creatiever te denken, en 60% van de teams geeft aan creatiever te werk te gaan dankzij AI. Desondanks maakt 66% van de respondenten zich zorgen dat AI binnen twee jaar creatieve banen in de marketing zal vervangen.
‘Hoewel sommigen vrezen dat AI hun werk zal overnemen, zien veel marketeers vooral kansen,’ zegt Patrick Weekers, Campaign Director bij onderzoeker Team Lewis.