Het Nederlandse mkb maakt steeds meer gebruik van online verkoop en verdient daar ook steeds meer aan. Dit jaar scoort het Nederlandse midden- en kleinbedrijf zelfs voor het eerst meer dan het Europese gemiddelde. Op digitaliseringsgebied staat Nederland binnen de EU in zijn totaliteit op een vierde plek.

 

Dat blijkt uit de jaarlijkse Digital Economy and Society Index (DESI) van de EU. Deze index rangschikt de kwaliteit van een aantal digitale zaken. Voorbeelden zijn de digitale infrastructuur, het gebruik van digitale toepassingen door en online vaardigheden van de inwoners, de mate en wijze waarop het bedrijfsleven digitaal actief is en de online dienstverlening door de overheid zelf.

 

 

Nederland achter de Scandinavische landen

Nederland staat in de ranglijst achter de Scandinavische landen Finland, Zweden en Denemarken. Vorig jaar hield Nederland Denemarken nog achter zich. De daling is volgens DESI-rapport vooral het gevolg van een late 5G-veiling. De multibandveiling begint op 29 juni, terwijl Denemarken de veiling van frequentielicenties al in februari 2019 heeft gehouden.

Het DESI-rapport schetst ook dat de Nederlandse vaste en mobiele netwerken in coronatijd ondanks de piekbelasting door extra en verschoven vraag naar netwerkcapaciteit uitstekend functioneerden. Nederland behoort tot de Europese top als het gaat om de beschikbaarheid van snel, vast internet, aldus het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK).

Goede uitgangspositie niet vanzelfsprekend

Staatssecretaris Mona Keijzer van EZK noemt het goed om te zien dat de Nederlandse netwerken in topvorm zijn en dat mkb-ondernemers steeds meer gebruik maken van wat digitalisering ze biedt.

Tegelijkertijd wordt duidelijk dat onze goede uitgangspositie niet vanzelfsprekend is. Het blijft belangrijk dat we voldoende technisch personeel opleiden, onze mobiele netwerken blijven vernieuwen en de mogelijkheden van AI inzetten voor digitalisering. Zo zorgen we ervoor dat ons bedrijfsleven banen en inkomsten kan vasthouden en consumenten digitaal vaardig blijven.

De Digitaliseringsstrategie

In dit kader komt het kabinet daarom nog voor de zomer 2020 met een update van de in 2018 gelanceerde Digitaliseringsstrategie, zo belooft Keijzer.

Enkele conclusies uit het DESI-rapport:

  • Het Nederlandse bedrijfsleven maakte al relatief veel gebruik van sociale media en van elektronische tags voor onder andere voorraadbeheer, toegang en mobiel betalen. Nu liggen binnen het mkb ook zowel online verkoop als de daaruit behaalde omzet voor het eerst boven het EU-gemiddelde. Inmiddels biedt 21 procent van de ruim één miljoen mkb-ondernemingen via het internet producten en diensten aan (tegen 17% in 2019), is goed voor 12 procent van de omzet. Ook verkoopt 13 procent van het mkb hun producten via het internet aan klanten in het buitenland.
  • Bijna 100 procent van de Nederlandse huishoudens heeft toegang tot vast internet. Snel vast breedbandinternet (meer dan 100 Mbps) is al voor 98 procent van de Nederlandse huishoudens beschikbaar. Nederland is hiermee koploper in Europa. Ook qua mobiel internet blijft Nederland uitstekend presteren. Zo zorgen volgens DESI de beschikbare netwerken bij elkaar dat in bewoond gebied 4G in 99 procent van Nederland buitenshuis beschikbaar is.
  • Nederlanders zijn bovengemiddeld digitaal vaardig – dat is een lijn die langzaam stijgt. Ook het aantal IT-specialisten stijgt gestaag, net als het percentage vrouwen daarbinnen. Als het gaat om afgestudeerden in de IT-sector, scoort Nederland onder het EU-gemiddelde (resp. 2,5% en 3,6%). Het rapport onderstreept dat de genoemde groei weliswaar positief is, maar naar verwachting niet afdoende is om te voldoen aan de vraag naar technisch geschoold personeel. De Europese Commissie verwelkomt wel de voorgestelde acties uit de Nationale Digitaliseringsstrategie om dit te verbeteren.
  • 95 procent van de Nederlanders maakt gebruik van het internet. 94 procent doet aan internetbankieren en 84 procent winkelt online. Slechts 2 procent heeft nog nooit gebruik gemaakt van het internet. Daarmee behoren Nederlanders tot de grootste internetgebruikers in de EU. Ook verkoopt 38% wel eens iets via online via een marktplaats.

 

Via: Digital Economy and Society Index (DESI) en Telecompaper juni 2020