Social commerce, het kopen van producten via social media, neemt een steeds grotere plaats in binnen het online koopgedrag van Nederlanders, zo meldt juni 2024 onderzoeker Ruigrok. Uit hun recente What’s Happening Online blijkt dat social media niet alleen een platform is voor connecties en entertainment, maar ook een krachtige motor voor commercieel succes. In deze blog duikt AtMost dieper in de cijfers en trends rondom social commerce en de invloed van advertenties en influencers. Zo schrijft ook het boek Social Selling, klik hier.
Maar wat drijft hen precies?
Belangrijkste drijfveren voor aankopen via social media:
- Inspiratie door een post: Veel gebruikers worden geïnspireerd door een post die ze tegenkomen op hun tijdlijn.
- Aanbiedingen: Aanbiedingen en goedkopere prijzen zijn sterke motivatoren.
- Gemak: Het gemak van direct kopen via social media speelt een rol.
Naast deze drijfveren zijn er ook drempels die mensen weerhouden van aankopen via social media:
Belangrijkste drempels:
Voorkeur voor directe websites:
Veel gebruikers geven de voorkeur aan het bestellen via de officiële websites van de merken.
Gebrek aan interesse: Niet alle producten die voorbij komen op de tijdlijn spreken de gebruiker aan.
Vertrouwenskwesties: Gebruikers zijn soms terughoudend om via social media te kopen vanwege een gebrek aan vertrouwen in de bedrijven die verkopen via social media.
De kracht van advertenties
De invloed van advertenties op social media is aanzienlijk. Een groot deel van de gebruikers onderneemt actie na het zien van een advertentie op hun tijdlijn, zoals:
- Doorklikken naar de website.
- Meer informatie over het merk of product opzoeken.
- Product kopen.
- Het social media-account van het bedrijf bekijken.
- Het bedrijf liken of volgen op social media.
Een kwart van de Nederlanders heeft wel eens iets gekocht naar aanleiding van een advertentie op hun tijdlijn. Bovendien leren twee vijfde van de gebruikers nieuwe merken kennen door advertenties en raakt een derde geïnspireerd om een product te kopen, zowel online als offline.
Samenvatting
Het praktische en handige boek van AtMost, genaamd Social Selling met LinkedIn, is het eerste boek dat de nieuwe, wervende features van LinkedIn helder op een rij zet. Het kleurrijke leer- en managementboek geeft inzichten in het verbeteren van de vindbaarheid, het aantrekken van besluitvormers en het verstevigen van digitale, zakelijke relaties. Het praktische leer- en managementboek Social Selling met LinkedIn is uniek in zijn soort.
De handzame uitgave biedt de beginnende LinkedIn-gebruikers, als ook de professional, nieuwe (theoretische) inzichten die direct worden omgezet in de praktijk. Het crossmediale en kleurrijke boek helpt een effectieve social selling aanpak te ontwikkelen en ook uit te voeren. Hierbij worden de actuele social selling toepassingen ingezet, gecombineerd en uitgelicht.
De bijlagen op de ondersteunende website https://www.socialsellingmetlinkedin.nl maken van het boek een crossmediale beleving met als doel: scoren met een werkende social selling mix op en met LinkedIn! Het boek mixt naadloos de vele nieuwe mogelijkheden van contentmarketing, leadgeneratie en socialmedia-engagement tot een social selling mix.
Invloed influencers
Influencers spelen een unieke rol in social commerce, vooral onder jongere generaties. Ruim een vijfde van de socialmediagebruikers volgt influencers, en onder Gen Z is dat percentage zelfs 61%. Hoewel de geloofwaardigheid van influencers soms ter discussie staat, blijft hun impact onmiskenbaar.
EEN OVERGROTE MEERDERHEID VAN DE GEBRUIKERS VINDT HET ECHTER NIET ALTIJD GELOOFWAARDIG ALS EEN INFLUENCER ENTHOUSIAST IS OVER EEN PRODUCT. DESONDANKS HEEFT EEN DERDE VAN DE VOLGERS VAN INFLUENCERS WEL EENS EEN PRODUCT GEKOCHT DAT DOOR EEN INFLUENCER WERD AANBEVOLEN OF GEBRUIKT.
Social commerce groeit en de invloed van social media-advertenties en influencers blijft toenemen. Voor merken en bedrijven biedt dit enorme kansen om hun bereik te vergroten en direct in contact te komen met potentiële klanten. De kunst zit hem in het begrijpen wat gebruikers drijft en welke drempels zij ervaren.
Benieuwd naar hoe je deze inzichten kunt benutten voor jouw merk? Download het volledige What’s Happening Online rapport hier en ontdek alle trends en cijfers die jouw strategie kunnen versterken. Blijf onze website volgen voor meer diepgaande analyses en tips over de kracht van social commerce.