Een breedband-penetratie in Nederland van ruim 80% van de gezinnen plus een massaal heavy use van het web zorgt voor een klein landje met grootst internetgebruik. We hebben 10,9 miljoen internetgebruikers in Nederland. De stijging zit in de groep van de ‘gadgets’: 35 tot en met 39 jaar. In 2007 gebruikt deze groep het web per week zo een 7,3 uur tegen 6,0 uur in 2006. Zo spreekt het onderzoek van STIR zich uit, juli 2007. Januari 2007 heeft het CBS al laten zien dat de groep van 50+ een sterke groep van pc-gebruik en internetverbinding laat zien. De laatst genoemde groep houdt zich anno 2007 veel bezig met het samenstellen van lange reizen en het uploaden van digitale foto’s.
Elke internetter lijkt een heavy user
We zijn allen – en vooral in Nederland – heavy users geworden. We zien honderden sites per maand en worden zo met de dag een meer en meer ervaren internetgebruiker. Wat logisch is binnen de productlife-cycle van het internetgebruik is dat de eisen gaan toenemen als de gebruiker het middel onder de knie heeft. Van 2007 naar 2008 lijkt zo een overgang te gaan worden.
De middelen lenen zich ervoor, dus..
Online video dat snel laadt, 360 graden foto’s die steeds mooier worden, simpele chatfuncties, flexibele content op het scherm door AJAX-technieken, integraties van RSS-feeds en het besturen van webcams op afstand plus de ultieme mix van video en flash in online game. Het zijn de nieuwe speeltjes van de Online Marketeers.
Voorbeelden van experience websites
– Kijkshop.nl: webtesters laten de werking van een product zien, zodat het koopproces op een prettige manier nog makkelijker wordt gemaakt. U kijkt letterlijk naar de ervaringen van eerdere kopers. Dit zijn erkende webtesters van Kijkshop.nl.
– Mannenrijdenbeter.nl: via een game de noodzaak van het product beleven
– Bomvol.nl: een digitale tv-nieuwsbrief waarbij de internetter de nieuwsbrief vooral ervaart met video, interviews en grote impressies
– SpaanseWereld.com: blogvorm van een nieuwssite over Spaanstalige landen en gebeurtenissen waarbij direct links worden geplaatst
en dan niet te vergeten: Hyves.
Na wat opgroeiproblemen te hebben gehad kent Hyves een usable gebruik van Web 2.0 functionaliteiten als AJAX, het integreren van je blog en het eenvoudig aanpassen van je multimedia-presentatie op Hyves. Niet te vergeten een Twitter-functie waarmee je al je vrienden op Hyves op de hoogte kunt houden van jouw ‘experiences’.
Hoe je experiences en internetgedrag meet? Zie onderstaande video voor een voorbeeld van een onderzoek.