Postcorona en digital: KNVB zet nieuwe app Close in voor interland met publiek

De maatregelen als gevolg van het coronavirus hebben ook een grote impact op het betaalde voetbal. Voor het eerst – in ruim een jaar – kunnen bij de WK-kwalificatiewedstrijd Nederland – Letland op zaterdag 27 maart in het kader van een Fieldlab-onderzoek weer toeschouwers aanwezig zijn. Om de maximaal 5.000 bezoekers veilig en prettig naar en van de Johan Cruijff ArenA te laten gaan, wordt de Close App ingezet. De KNVB gebruikt de app voor crowd control en directe communicatie met de supporters. Bovendien draagt de Close App bij aan het onderzoek om de wedstrijd te evalueren en een terugkeer naar het veilig en verantwoord toelaten van publiek in stadions in de toekomst mogelijk te maken.

Alle fans die een ticket voor de interland Nederland-Letland hebben gekocht, downloaden vervolgens de Close App om de deelname te voltooien. De KNVB zet de app in om direct en persoonlijk te communiceren over het inplannen van de testen, persoonlijke instructies over de bubbels en het laatste nieuws. De Close App bevat bovendien informatie over parkeren, OnsOranje en fotofilters met de livescore. Daarnaast beschikt de Close App over nieuwtjes en exclusief beeldmateriaal.

Gijs de Jong, secretaris-generaal van de KNVB en toernooidirecteur EURO 2020 zegt:

Wij vinden niets mooier dan een spannende wedstrijd in een kolkend stadion, maar wel veilig en verantwoord. Dit Fieldlab-experiment is een nieuwe stap richting goed gevulde stadions, maar dat kunnen we natuurlijk niet alleen organiseren. Daarvoor hebben we medewerking nodig van partners als het ministerie van VWS, de gemeente Amsterdam, Fieldlab Evenementen en ook Close. De Close App geeft ons de mogelijkheid om real-time en hyper-gepersonaliseerd met grote groepen fans één-op-één te communiceren en ze te voorzien van de laatste informatie. Tijdens NEC – De Graafschap en Almere City – Cambuur hebben we in een kleinere setting de eerste ervaringen met de Close App opgedaan, bij Nederland – Letland gaan we ervaren hoe de Close App bij grotere evenementen werkt.