Collega-marketeers prijzen de marketingmodellen van AtMost aan op diverse platformen.
Sterke content valt of staat met een goed doordachte strategie. Besteed je urenlang aan het schrijven van blogs en social posts zonder enige richting en resultaat? Zonde! Stel een contentstrategie op voordat je met contentcreatie begint. Duik je even in de zoekmachine, dan kom je er al snel achter dat er een hoop verschillende contentstrategie-modellen bestaan. Om te voorkomen dat je door de bomen het bos niet meer ziet, licht ik mijn drie favoriete modellen uit! Het 6C-model Het 3H- model See, Think, Do, Care-model
Het 6C-model
Het eerste contentmarketing-model dat ik in deze blog uitlicht, is het 6C-model van Patrick Petersen uit het Handboek Content Strategie. Dit model is een handige checklist die je richting geeft bij het creëren én verspreiden van je content. Het model onderscheidt de volgende zes pijlers:
- Contentcreatie
- Channels
- Crossmedia
- Curatie
- Community
- Comfort
1. Contentcreatie
De eerste stap is natuurlijk het creëren van content. Vaak wordt deze stap onderschat, terwijl het de kern vormt van dit model. Het creëren van content vergt veel tijd en energie, en is niet iets wat je er zomaar even bij doet. Schiet je zomaar content de wereld in, dan raak je daar kant noch wal mee. Zonde van je tijd!
De content moet gericht zijn op de doelgroep die je wilt bereiken. Welke tone-of-voice spreekt hen aan? Naar welk soort content zijn zij op zoek? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf in de eerste fase moet stellen, nog voordat je begint met schrijven.
Bovendien moet de content aan de eisen van het 3S-model voldoen:
- Snackable: kort en krachtig
- Shareable: makkelijk deelbaar
- Searchable: goed vindbaar
De oprichter van AtMost staat ook op Reputations:
Het 6C-model vormt een handig stappenplan om het beste uit jouw content te halen. Net zoals bij een handleiding van een nieuwe kast sla je ook voor je contentstrategie beter geen stappen over.