Update van hybride bestseller Handboek Social Media Marketing

Samen met Van Duuren Media uitgever, presenteert AtMost de update van bestseller Handboek Social Media Marketing.
Handboek Social Media Marketing

Samen met Van Duuren Media uitgever, presenteert AtMost de update van bestseller Handboek Social Media Marketing. Opvallend is de verandering van ons gedrag op de sociale media. Een deel van de jongeren zou in 2024 zelfs overwegen te gaan stoppen.

Bijna een derde van de jongeren wordt ongelukkig van social media. Een vergelijkbaar percentage overweegt zelfs om helemaal te stoppen met het gebruik ervan. Dit blijkt uit het Grote Jongeren Onderzoek van Mediahuis, MediaTest en Wayne Parker Kent onder 2.716 respondenten tussen de 15 en 35 jaar.

Meer sociaal?

Hoewel social media lang niet altijd als prettig wordt ervaren, is het nauwelijks weg te denken uit het leven van jongeren. Gemiddeld besteden zij 5 uur per dag aan hun mobiele telefoon, waarbij jongere groepen meer schermtijd hebben. Vooral bij de groep van 15 tot 21 jaar is de schermtijd van vrouwen hoger dan die van mannen. In andere leeftijdsgroepen ligt de schermtijd juist iets hoger bij mannen. Opvallend is dat jongeren, ondanks de vele sociale kanalen, op steeds minder platforms tegelijk actief zijn.

De jongste leeftijdsgroep (15 tot 21 jaar) spendeert nog steeds de meeste tijd aan social media: gemiddeld 4,3 uur per dag. Van de 5,4 uur dagelijkse schermtijd op hun telefoon gaat dus een groot deel op aan sociale media.

Over het algemeen wordt het grootste deel van de schermtijd besteed aan social media. Slechts één procent van de jongeren gebruikt helemaal geen social media. Mannen zijn op minder kanalen aanwezig, maar blijven langer actief op de platforms die ze gebruiken.

Het is duidelijk dat er veel tijd wordt besteed aan social media, maar dit brengt niet altijd positieve gevoelens met zich mee. Dertig procent van de jongeren voelt zich wel eens onzeker, verdrietig of depressief na het gebruik van social media, met vrouwen die hier vaker last van hebben dan mannen.

Dit zou kunnen verklaren waarom 28 procent overweegt volledig te stoppen met social media. De vraag blijft echter of ze dit daadwerkelijk zullen doen.

Snelheid boven schaamte

We vroegen jongeren wat ze het belangrijkst vinden in het leven. Gelukkig en gezond zijn blijven de hoogste prioriteit, met geluk op nummer 1. Het milieu heeft een minder prominente plaats ingenomen. Ondanks verhalen over vliegschaamte, zijn goedkope en snelle reizen belangrijker dan duurzaamheid. Toch maakt 84 procent van de jongeren zich nog zorgen over het klimaat. Vrouwen proberen minder te vliegen dan mannen (37 procent vs. 24 procent). Duurzame acties zoals afval scheiden en herbruikbare tassen meenemen zijn afgenomen, en slechts 7 procent eet nooit vlees. Persoonlijke ontwikkeling staat nieuw in de top 5.

80 procent wil geen fulltime baan en pingpong is passé

Een nieuw onderwerp dit jaar in het onderzoek is employer branding. Ook hier scoort persoonlijke ontwikkeling hoog bij jongeren als belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde. Pingpongtafels trekken slechts 34 procent van de jongeren aan, terwijl vrouwen (65 procent) meer waarde hechten aan ontwikkelingsmogelijkheden dan mannen (47 procent).

De vierde editie is weer volledig actueel, inclusief online toetssysteem!

Het vernieuwde vierde deel van het succesvolle ‘Handboek Social Media Marketing’ helpt de lezer/gebruiker een planmatige strategie voor social media te ontwikkelen. Daarbij helpt het inzicht te krijgen in de succesfactoren van de moderne social media marketingmix met middelen als TikTok virals, stories, reels & shorts en LinkedIn communities. Naast de focus op de organisatietransitie naar een social business, de praktische cases, relevante onderzoeken en professionele inzichten van aansprekende experts, biedt het crossmediale, uitgebreide boek een aanvullend platform met extra digitaal materiaal. Bovendien kent deze vierde editie een online toetssysteem om de eigen kennis eenvoudig te toetsen.

Het complete handboek inspireert en helpt met de gerichte inzet van social selling, de transitie naar een social brand en social business plus het opstellen van een resultaatgericht social media plan. Het leer- en managementboek is tot stand gekomen met medewerking van onder andere Steven van Belleghem, Hans Molenaar, Egbert Jan van Bel, Henkjan Smits, Brian Solis en vele anderen. Het bevat inspirerende cases van onder andere Rabobank Nederland, Spaarne Gasthuis, Overhemden.com en Nationale Nederlanden.

 

Gerelateerde artikelen op AtMost.nl: