De Deen Jakob Nielsen is in 1957 geboren in de hoofdstad van Denemarken. Daar waar Denen en Zweden bekend staan om marketing-vindingen die het leven vooral simpel, eenvoudig, gemakkelijk en ‘useable’ maken(ABBA, IKEA, LEGO, simpele dance-nummers en dat krakerige moderne toast), zo wil Nielsen tevens het web doorzichtig en gemakkelijk bedienbaar maken.
Wat vele moderne ‘ goeroes’ vergeten is dat de old skool usability-specialisten al in de jaren tachtig en begin jaren negentig actief waren in het verzinnen van stroomdiagrammen van gebruikerspaden en het optimaliseren van user interfaces. De user interfaces bestonden al voordat het web echt het huidige WWW was. Het principe van de hypertext bestond bijvoorbeeld reeds in de jaren zestig.
Een goeroe, dus een boek
Nielsen is afgestudeerd in de leer van User Interface and Computer Science. Een graad, dus een boek was daarbij een logisch vervolg. Hypertext and Hypermedia, was Nielsen’s eerste release. In 1990 verscheen dit profetisch boek. Gevolgd in 1995 door Multimedia and Hypertext: The Internet and Beyond. Rond die periode was reeds duidelijk dat het internet een succes ging worden. Nog meer boeken volgden. Nielsen werkte inmiddels voor IBM en SUN. Bij de laatste werkgever heeft hij jaren onderzoek gedaan naar User Interfaces, design en usability. Zijn conclusie: ‘men vindt ontwerp van secundair belang’. ‘Op het internet is men bezig met het online plaatsen van foto’s en teksten anders dan ontwerpen die het gebruik verbeteren’.
Feit is dat Nielsen ons aware heeft gemaakt van vele modellen in de sfeer van interaction design en usability. Tevens laat hij ons nadenken over het feit wat nu precies usability en specialist zijn is.
Nielsen is de laatste tijd wat flexibeler in de link tussen usability en Online Marketing. Deze twee denkgebieden botsten regelmatig, vooral in de kaders die Nielsen schept. Naast gebruikersgemak en tevredenheid, staat bij de laatstgenoemde conversie voorop. Wellicht ligt daar Nielsen’s nieuwe uitdaging.
Nielsen en ‘de buzz’
Nielsen is docent, spreker, coach en consultant op gebied van usabilty. Bij vele internetspecialisten roept zijn website: useit.com de nodige irritatie op. Nielsen gaat daar luchtig mee om: ‘ ..het levert mij veel traffic en bekendheid op’ .
Zolang Nielsen nog steeds wereldwijd voor volle zalen spreekt en publicaties kent op CNN, Times en Business Week, dan kunnen we blijven spreken van goeroe.
Op zijn site useit.com haalt hij juli 2007 nog even uit naar de wannabe’s die te vluchtig posten(..) op blogs: ‘To demonstrate world-class expertise, avoid quickly written, shallow postings. Instead, invest your time in thorough, value-added content that attracts paying customers. ‘