Marcel Molenaar (1969) woont en werkt in Amsterdam. Aanvankelijk lag zijn passie in de horeca maar begin jaren negentig besluit hij naar Nijmegen te verhuizen om daar Communicatiewetenschap te studeren met als master Marketingcommunicatie. Als hij in 1996 afstudeert breekt net het nieuwe digitale tijdperk aan en landt hij precies op tijd bij IBM. Na diverse functies bij IBM Nederland, Lycos International, HotSMS en MailMedia, start hij in 2012 bij LinkedIn Benelux als Head of Marketing Solutions. In deze functie is hij verantwoordelijk voor alle advertentieactiviteiten van LinkedIn Benelux en adviseert hij klanten en bureaus over hun contentstrategie en beschikbare LinkedIn- oplossingen op dit vlak. In 2015 wordt hij door het hoofdkantoor in Mountainview aangesteld als Country Manager Benelux waarmee hij alle activiteiten van het LinkedIn-kantoor in Amsterdam overziet.

LinkedIn is flink veranderd. Hoe zou je het LinkedIn social media netwerk het beste kunnen omschrijven tegenwoordig?

“LinkedIn brengt professionals wereldwijd met elkaar in verbinding en helpt hen om productiever en succesvoller te zijn: connecting people to opportunity. LinkedIn heeft de manier waarop bedrijven personeel werven en hun marketing en sales inrichten helpen veranderen. We stellen organisaties in staat om het beste talent te vinden én te behouden door het juiste talent te koppelen aan de juiste (carrière)kansen. ​LinkedIn stelt bedrijven in staat om een vertrouwd employer brand op te bouwen en zo sneller in beeld te komen bij de juiste kandidaten voor vacatures. Ook biedt het social media netwerk bedrijven veel mogelijkheden om door middel van marketing­ en salesactiviteiten de juiste personen te bereiken.”

Hoe verklaar je dat Nederland gek is op LinkedIn­?

“LinkedIn werd al vrij snel na de lancering in de Verenigde Staten omarmd door Nederland. Dit heeft denk ik een aantal redenen. Ten eerste: Nederlanders spreken hun talen en vrijwel iedereen beheerst de Engelse taal, voor Nederlanders was het dus ook geen probleem dat de site in eerste instantie alleen beschikbaar was in het Engels. Een tweede reden voor de snelle adoptie van LinkedIn in Nederland is de infrastructuur. Nederland is altijd een leidend en vooruitstrevend land geweest als het gaat om internet: we hebben het hoogste aantal pc’s per huishouden. Ten derde is het zo dat wij Nederlanders erg houden van netwerken en het opdoen van nieuwe kennis. Nederland kent dan ook een hoog aantal zelfstandigen: we hebben ruim een miljoen zzp’ers en freelancers! Voor hen is het extra belangrijk om een sterk netwerk op te bouwen en in contact te blijven met opdrachtgevers, collega’s, etc. Tot slot moeten wij het als land hebben van export en onze internationale contacten. Ondernemen zit ons op dat vlak al in het bloed sinds de Gouden Eeuw en LinkedIn is hier bij uitstek hét platform voor.”

Op LinkedIn komen we steeds meer social selling tegen. Waarom is juist B2B LinkedIn een social selling­tool?

“In onze huidige netwerkmaatschappij is wie je kent, meer dan ooit, minstens net zo belangrijk als wat je kent. Met Sales Navigator zorgt LinkedIn dat cold calling echt tot de verleden tijd hoort. Het tijdperk van social selling is begonnen. Sales Navigator helpt sales professionals te focussen op de juiste klanten en prospects en geïnformeerd te blijven over de belangrijkste updates bij hen. Je kunt je hierdoor focussen op de juiste mensen en bedrijven die passen bij je klant/leadprofiel. LinkedIn verrijkt dat met updates en dus context rondom je target accounts. Je kunt kijken wie binnen jouw organisatie de beste link heeft bij iemand van je prospect. Doordat je de context én juiste ingang hebt hoef je niet meer koud te bellen, maar kun je relevant en betekenisvol binnenkomen, zodat de kans op een langdurige relatie aanzienlijk stijgt. Je kunt als professional trouwens ook je persoonlijke Social Selling Index berekenen. Je Social Selling Index (SSI) wordt dagelijks geüpdatet en meet hoe effectief jij bent in het neerzetten van je personal brand, het vinden van de juiste connecties, het delen van kennis en het bouwen van relaties.”

Heb je tips om alles uit je LinkedIn(profiel) te halen?

“1. Laat jezelf zien! Wist je dat het toevoegen van een profielfoto ervoor zorgt dat je 14 keer vaker bekeken wordt dan mensen zonder foto? Een foto toevoegen is dan ook heel belangrijk! Zorg ervoor dat je recht in de camera kijkt met een vriendelijk gezicht. Dat komt betrouwbaar over. Vermijd vakantie­- en feestfoto’s. En nog een belangrijke tip: zet je foto op zichtbaar voor iedereen.

2. Zorg voor een goede samenvatting. LinkedIn verbindt je met een netwerk, dus niet alleen met een potentiële werkgever. Je geeft je cv ook niet zomaar af zonder jezelf eerst even voor te stellen, dus doe dat hier ook niet. Schrijf een samenvatting waarin je jouw ervaringen en vaardigheden omschrijft, zoals je dat ook zou vertellen aan iemand die je net hebt ontmoet. Een samenvatting van minimaal 40 woorden zorgt ervoor dat je vaker naar boven komt in zoekopdrachten van recruiters. Tip: gebruik trefwoorden die voorkomen in voor jou relevante vacatures of op onderwerpen waar jij gepassioneerd over bent.

3. Maak een persoonlijke headline. Die regel tekst onder je naam? Dat is het eerste wat mensen zien op jouw profiel en dit komt naar voren in de gevonden resultaten van de zoeklijst. Deze regel is dus jouw handelsmerk! De naam van je bedrijf kan zo bekend zijn dat dit tezamen met je functie genoeg is. Of je kunt ervoor kiezen je professionele persoonlijkheid naar voren te laten komen in een meer pakkende zin. Een zin die in één snelle blik beschrijft wie jij bent.

4. Endorsements. Er zijn al meer dan 3 miljard endorsements gegeven op LinkedIn. Versterk jouw professionele merk door vaardigheden aan je profiel toe te voegen waar mensen jou voor kunnen onderschrijven en doe dat ook bij mensen uit jouw netwerk.

5. Laat zien wat je in huis hebt met LinkedIn Skills. Voeg relevante vaardigheden toe in de Skills sectie op je profiel. Daardoor kom je omhoog in de zoekresultaten als mensen zoeken naar iemand met jouw vaardigheden voor een project, advies of vacature. Heb je vaardigheden toegevoegd aan je profiel, dan word je dertien keer vaker gevonden dan iemand die dat niet heeft gedaan.

6. Leg je werkervaring uit. Ergens een functie vervuld te hebben zonder verdere uitleg zegt niet zoveel. Leg altijd uit wat je taken en verantwoordelijkheden waren en zeker ook je resultaten en/of bijdragen. Creëer daarbij een opvallend portfolio door foto’s, video’s en presentaties toe te voegen aan de sectie over je werkervaring. LinkedIn-leden hebben inmiddels al meer dan 3 miljoen content items toegevoegd.

7. Vrijwilligerswerk telt! 42% van de recruiters geeft aan dat ze vrijwilligerswerk hetzelfde beoordelen als reguliere werkervaring. Voeg toe welke goede doelen je steunt en waarvoor je actief bent om je professionele identiteit beter neer te zetten.

8. Maak het je contacten gemakkelijk. Zorg ervoor dat je profiel goed samengesteld en makkelijk te vinden is. Bewerk de URL van jouw publieke profiel zodat jouw naam of headline erin staat en voeg het vervolgens toe aan je blog, link hem met je website en voeg hem toe aan je e­mail signature.”

Kun je iets zeggen over de richting die LinkedIn gaat inslaan?

“Bij LinkedIn zijn we bezig met het creëren van The Economic Graph: een digitale kaart van de wereldeconomie. Het ultieme doel daarvan is om wereldwijd alle bedrijven, vacatures, banen, professionals, kennis en skills in kaart te brengen. Zodat we de wereldwijde beroepsbevolking kunnen helpen bij het vormgeven van hun carrière: connecting people to opportunity. Is er op een bepaalde plek een tekort aan talent met bepaalde skills, maar op een andere plek juist weer een overschot? Sluit het curriculum van een Universiteit of Hogeschool echt aan op wat de markt vraagt? Hoe zien we talent migreren? Allemaal interessante data die overheid en bedrijfsleven kunnen helpen om beter beslissingen te nemen. Door die informatie te delen, kunnen professionals zelf hun kansen op een baan vergroten.”

Deze expertcase is verschenen in AtMost Handboek Online Marketing bij de opdrachten van hoofdstuk 12