[Rapport] ‘Future Disrupted’-voorspellingen: de transformatieve impact van COVID-19

Het ‘Future Disrupted: 2021’-rapport is gepubliceerd, met daarin de voorspellingen van trends op het gebied van technologie. De voorspelde technologietrends die veranderingen teweeg zullen brengen, gecombineerd met belangrijke inzichten van NTT-experts, dienen als handleiding voor bedrijven die willen profiteren van wat deze technologieën te bieden hebben.

De disruptieve technologieën, waarvoor een voorspelling is gedaan voor 2021 en daarna, weerspiegelen de impact van COVID-19 op de versnelling van de digitale transformatie binnen de maatschappij. Volgens NTT zijn er vijf grote disruptieve technologieën die het potentieel hebben bedrijven te helpen security te optimaliseren, duurzame groei te ondersteunen en impact op het milieu terug te dringen.

  1. All-photonics networks (APN’s) voor wereldwijde communicatie: APN’s maken end-to-end informatie-uitwisseling mogelijk tussen het eindapparaat en de server. Ze zorgen voor een ultra-low power intensieve, duurzame communicatie-omgeving.
  2. Cognitive Foundation-technologie (CF) verbindt en controleert alles: Het gecentraliseerde management en de flexibele toewijzing van ICT-middelen biedt de mogelijkheid om diverse sensorinformatie te integreren – voice, video, enzovoort – om IoT-initiatieven te ondersteunen.
  3. Digital twin computing (DTC) maakt voorspellende analytics mogelijk door echte en virtuele werelden te integreren: DTC test verschillende omgevingen door digital twins van ‘things’ en mensen vrij te kopiëren, combineren en uit te wisselen. Deze informatie wordt geïntegreerd in applicaties zoals verkeersprognosesystemen en kan nauwkeurige voorspellingen doen op het gebied van ziektebestrijding.
  4. De evolutie van de ‘citizen developer’ en robotic process automation (RPA) verandert bedrijven: Low-code-/no-code-platformen gebouwd om iedereen businessapplicaties te laten creëren op basis van bedrijfsdata gaan het verschil maken voor bedrijven. De ‘citizen developer’-aanpak maakt ook gebruik van RPA om bepaalde businessprocessen te automatiseren, waardoor medewerkers meer tijd vrij hebben om te besteden aan belangrijkere taken.
  5. Quantum- en edge-computing introduceren een nieuw computing-tijdperk: Er kan meer rekenwerk lokaal aan de edge worden verricht, in plaats van in de centrale cloud, waar vertraging kan voorkomen. Het camerasysteem van een auto zou bijvoorbeeld beelden direct kunnen verwerken en herkennen in plaats van die informatie naar de cloud te sturen voor verificatie.

Trends

Hoewel deze disruptieve technologieën zelf nog heel even op zich laten wachten, zorgen deze trends op de kortere termijn voor de behoefte aan digitale transformatie. De trends maken het voor bedrijven mogelijk om te voorzien in superieure, meer verbonden, naadloze en positieve klant- en medewerker-ervaringen. Sterker nog, vanwege deze ontwikkelingen voorspelt NTT dat digitale transformatie in 2021 essentieel is voor bedrijven en dat ze simpelweg geen andere keuze hebben.

Volgens NTT’s 2020 Intelligent Workplace Report ligt een positieve medewerker- en klantervaring (EX en CX) in de toekomst aan de basis van bedrijfsstrategieën. Deze voorspelling wordt ondersteund door verder NTT-onderzoek, waarin 70,5 procent van de organisaties aangeeft dat een betere klantervaring de belangrijkste factor is voor het aanjagen van hun digitale transformatie.

Andy Cocks, Chief Go-to-Market Practices Officer bij NTT Ltd.: “Voor 2021 voorspellen we dat CX-succes afhankelijk zal zijn van een datagedreven en goed uitgewerkte strategie. De enorme hoeveelheden klantdata uit meerdere bronnen die door de meeste bedrijven worden geraadpleegd, vastgelegd en beheerd, zullen het komende jaar alleen maar groeien.”

Cocks vervolgt: “Automatisering zal ook een essentiële rol spelen in initiatieven op het vlak van medewerker-ervaring. NTT voorspelt vooruitgang in en de adoptie van RPA, machine learning en AI. Werkgevers moeten goed nadenken over de optimalisatie van het welzijn en de veiligheid van hun medewerkers. Identiteit, data en analytics, samenwerkingstools, security en automatisering gaan hiervoor de basis vormen.”

Tot slot is het belangrijk dat cybersecurity ten grondslag ligt aan alles dat wordt geïmplementeerd, omdat de impact hiervan op zowel klantloyaliteit als het welzijn van medewerkers vanaf 2021 nog groter wordt. Het Intelligent Workplace Report laat ook zien dat 83,2 procent van de organisaties de security volledig opnieuw heeft ingericht om in te spelen op de nieuwe manier van werken als gevolg van de pandemie. Training over nieuwe applicaties en de nieuwe manier van werken staat volgens het rapport lager op de agenda (slechts 42,8 procent van de organisaties regelt dit), wat zorgt voor een hoog risiconiveau. Medewerkers moeten geïnformeerd worden over geüpdatete securitypolicy’s (en het volgen van security-awarenessprogramma’s), hoe deze policy’s hen ondersteunen in hun dagelijkse werkzaamheden – ongeacht hun locatie – en wat er van ze verwacht wordt. Dat is van groot belang om het gewenste gedrag te realiseren en – nog belangrijker – draagvlak te creëren als het gaat om cybersecurity.